Erwin Blom vertrekt bij VPRO met ongevraagd advies

Vandaag gaf Erwin Blom tijdens het Crossmedia Cafe een presentatie met daarin ongevraagd zijn visie op de toekomst van de publieke omroep en zelfs ook de overige media. Erwin stopt als Hoofd Digitaal bij VPRO en gaat iets doen met Social Media voor VARA en TROS.

Met grote duidelijke teksten maakt hij zijn standpunten duidelijk in de volgende slideshow:

De slideshow stond voor aanvang natuurlijk, zoals een digi-evangelist betaamd, al lang online, en het geheel was te volgen met behulp van een aantal enthousiaste twitteraars op Twitter.

Laat dat nou net het begin zijn van de visie van Erwin. Innovatie, samenwerken en het internet hebben de toekomst. Luisteren naar je consument, en een plek creëren waar dezelfde consument zijn input kwijt kan. Samenwerking. Eigenlijk zegt de presentatie zelf genoeg.

Ik kan me erg vinden in deze visie. Passie, creativiteit en openheid vinden in nieuwe ontwikkelingen rondom het internet. Internet als communicatie kanaal, de toegevoegde waarde bij TV en radio. Zelfs dit kan samen. Niet denken in bestaande structuren, internet biedt eindeloze mogelijkheden. Iedereen kan bijdragen. Iedereen kan informatie ontvangen, juist de informatie die geschikt is voor die consument.

Door deze samenwerking ontstaan schitterende ideeën en zelfs mooie concepten. Ik denk dat als je naar Twitter kijkt je een mooi voorbeeld van een begin van wat er allemaal nog kan komen. Het punt is dat er geen directe verdienmogelijkheid achter zit. Indirect is er genoeg winst te behalen. Maar is dat tastbaar genoeg? Voor de quick-wins niet. Maar wellicht voor de toekomst wel. We zullen zien, ontwijken is in ieder geval niet mogelijk.

Update (05/12):
Linkjes naar relevente artikelen:

Leave a Reply