Maaslijn

Een tijdje terug, toen de nieuwe dienstregeling bekend werd, kon ik niet wachten totdat hij ingevoerd zou gaan worden. Ondertussen is dit tot een heel dieptepunt gezakt.

De Maaslijn, de treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen, zal overgenomen worden door Veolia. De beloftes waren goed. De huidige 2 treinen per uur zouden gehandhaaft blijven. In de spits zouden er zelfs 4 treinen in het uur komen. Een kwartiersdienst dus! Daarnaast zou er nieuw materieel komen. Heerlijk, airco op dit traject.

Maar nu, nu het bijna zover is blijkt het allemaal niet echt haalbaar. De nieuwe treinen welke op het traject moeten gaan rijden, komen pas eind 2007. NS, die tot die tijd verplicht is treinen te leveren (iets met de aanbesteding) stelt een aantal oude wadlopertjes uit het noorden beschikbaar. Deze kunnen echter maar 100km/h, terwijl de ‘oude’ buffels 140 konden halen. Dus de oude dienstregeling is al niet haalbaar, laat staan de nieuwe.

Als toppunt komt er nu nog bij dat Veolia niet genoeg treinstellen van de wadlopers beschikbaar krijgt. Hierdoor gaan ze een deel van de dienstregeling maar met bussen uitvoeren. Dit tot in maart 2007, dan krijgen ze meer wadlopers beschikbaar.

Kortom, het lijkt er ernstig op dat het trein, of in dit geval busverkeer richting Nijmegen voor mij een groot zooitje gaat worden. Ik ben er in ieder geval bang voor dat het niet echt allemaal op tijd gaat lopen. Maar goed, niet te negatief, we zullen zien vanaf 10 december.

  1. Toch eigenlijk ook belachelijk dat een nieuwe vervoerder op het traject mag/kan/moet gaan rijden terwijl ze nog geen materieel hebben. Nu moet de ns de problemen van een “concurrent” oplossen terwijl ze de eigen problemen nouwelijks de baas kunnen

  2. Roy

    Mja, dat is wat in de overeenkomst staat tussen NS en Veolia. NS is verplicht de overbruggingsperiode van materieel te voorzien. Word anders ook een beetje moeilijk, aangezien je niet nu een trein besteld, en dat je hem dan morgen hebt

Leave a Reply